De voor- en nadelen van het Paleo dieet

De voor- en nadelen van het Paleo dieet

Er zijn veel verschillende dieetprogramma’s en elk programma kent zo zijn eigen voor- en nadelen. Een programma dat alleen maar voordelen kent, daar mag best een alarmbelletje doen rinkelen. Elke persoon is anders en dat betekent vaak dat niet elk programma even goed werkt voor iedereen. Als er echt een dieetprogramma was dat alleen maar voordelen kent, was er niemand die het niet volgde. Dit is dus niet het geval en ook het Paleo dieet kent zo zijn voor- en nadelen. Hieronder lees je over de meest gehoorde voor- en nadelen van het Paleo dieet:

Voordelen

  • Het is niet meer nodig om calorieën te tellen. Een gezonde manier van eten zorgt ervoor dat je niet meer binnen krijgt dan gezond is. Daarnaast ga je ook meer gezonde voeding eten zoals groente, vis en noten.
  • Op den duur zal je bewuster omgaan met wat je eet. Door beter om te gaan met het voedsel kan het respect naar het milieu toe toenemen. Bij Paleo eten is het vaak van belang dat de producten eerlijk zijn en de dieren een goed en natuurlijk leven hebben gehad.
  • Het eten zoals onze voorouders heeft het positieve gevolg dat je veel minder bewerkt voedsel binnenkrijgt. Er wordt geen eten meer klaar gemaakt uit zakjes, pakjes of potjes. Daarnaast wordt de hoeveelheid suiker en zout beperkt.
  • Het minder nuttigen van bewerkt voedsel zal de kans verkleinen op hart- en vaatziekten. Daarnaast worden de welvaartsziekten zoals obesitas en diabetes ook minder waargenomen bij het volgen van het Paleo dieet.

Nadelen

  • Op lange termijn bestaat er een kans dat er te weinig bepaalde voedingsstoffen binnenkomen, zoals vezels en calcium. Deze voedingsstoffen zitten in graan- en melkproducten, die vermijdt worden in het Paleo dieet.
  • Het Paleo dieet is voor vegetariërs niet geschikt. Zij vervangen vlees voor peulvruchten en zuivel om genoeg vitamine b12, andere vitamines en ijzer binnen te krijgen. Echter mogen er geen peulvruchten en zuivel worden geconsumeerd bij het volgen van het Paleo dieet.
  • Er is op dit moment nog onvoldoende wetenschappelijk onderzoek naar dit dieet gedaan. Zo weten wetenschappers nog niet zeker wat onze voorouders precies aten. En de echte gevolgen zijn ook nog niet helemaal duidelijk in kaart gebracht.
  • Het eten van veel rood vlees wordt bij het Paleo dieet aanbevolen. Echter kan dit afhankelijk van de hoeveelheid de kans op darmkanker vergroten. Daarnaast hadden onze voorouders ook niet altijd de kans om veel rood vlees te eten. Grote dieren werden met moeite gevangen en eenmaal gedood konden ze het niet lang ergens koel bewaren zoals wij nu kunnen. Eet dus een normale portie van ongeveer 500 gram per week.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *