Toegestane voedsel

Terug naar de prehistorie met het Paleodieet

 

Tegenwoordig hebben veel mensen overal in de wereld last van overgewicht. Dat komt in veel gevallen door het eten wat geconsumeerd wordt. Onze levenswijze verschilt enorm vergeleken met de levenswijze van onze prehistorische voorouders. Zij aten namelijk natuurlijke voedsel en bewogen dagelijks veel. De welvaartsziekten zoals overgewicht en diabetes type 2 kwam vroeger dan ook niet voor. Het Paleo dieet houdt in dat er meer natuurlijke voeding en dus minder bewerkte voeding wordt geconsumeerd. Paleo is afgeleid van het woord Paleologie, dit betekent de leer van de oudheid. Het dieet richt zich dus voornamelijk op het eetpatroon van onze prehistorische voorouders. Het principe van het Paleo dieet gaat als volgt: als een holbewoner het niet kon eten, zou jij het ook niet moeten nuttigen.

Hieronder staan een aantal standaard producten die passen bij het Paleo dieet:

Vlees

Mensen kunnen beter geen graanproducten eten en dit geld eigenlijk ook voor de dieren die we consumeren. Let er dus op dat het vlees wat je van plan bent om te eten gevoed is met gras. Is dit soort vlees onvindbaar of onbetaalbaar dan is ander vlees ook mogelijk, want 100% scoren is niet altijd noodzakelijk!

Gevogelte

Gevogelte wordt als volgt omschreven: als het vleugels heeft en je kunt het eten. Denk bijvoorbeeld aan kip, kalkoen, eend etc. Echter bereid het gerecht wel gewoon lekker vers en niet als kipnuggets of kipfrikandel.

Vis

Vis gevangen direct uit de natuur bevat gezonde vetten en vitamines die gezond zijn voor het menselijke lichaam. Het moet wel wilde vis zijn en niet afkomstig uit de industrie, want deze vissen bevatten meer giftige stoffen en kwik.

Eieren

Het ideale plaatje is wanneer de eieren extra omega-3 hebben en afkomstig zijn van kippen met een vrije uitloop. Bij Paleo eten is het vaak ook van belang dat de producten eerlijk zijn en dat de dieren een natuurlijk leven hebben geleid. Dit was natuurlijk vroeger in de prehistorie ook het geval, voordat ze werden gevangen.

Groenten

In groenten zitten veel belangrijke bouwstoffen en is het aantal calorieën laag. Bij het Paleo dieet is het daarom toegestaan om eigenlijk zoveel groenten te eten als jezelf wilt. Een ander groot voordeel is dat groente ook goed is voor het spijsverteringsstelsel. Er is wel een kanttekening bij welke groenten allemaal bij het Paleo dieet horen. Zo kunnen de groenten die tot de nachtschadefamilie (aardappelen, tomaat en paprika) behoren beter niet geconsumeerd worden.

Fruit

Eet fruit gewoon zoals het groeit en liever niet als een vers geperste sap. Bij het drinken van sap uit vruchtenconcentraat krijg je teveel suikers binnen.

Noten

Noten bevatten gezonde vetten en ijzer en zijn daarom een goede bron van voedingsstoffen. Noten bevatten helaas wel veel calorieën en een handjevol als kleine snack is daarom meer dan voldoende. Een kleine tip: pinda’s zijn geen noten.

Natuurlijke oliën

Voorbeelden van natuurlijke oliën zijn: echte olijfolie, kokosnoot olie en avocado olie. Gebruik hier natuurlijk niet teveel van, een klein beetje is meer dan genoeg om natuurlijke oliën binnen te krijgen.

Hieronder staan producten die meestal niet bij een Paleo dieet gegeten worden:

Peulvruchten

Peulvruchten zijn koolhydraatrijk, echter bevatten ze weinig voedingsstoffen. Daarnaast bevatten peulvruchten enkele stofjes die niet fijn zijn voor ons. Zoals fytaten, lectines en saponinen. Fytaten binden zich vast aan mineralen in je voeding en zorgt ervoor dat ons lichaam niets kan doen met magnesium en calcium die de peulvruchten hebben. Lectines zijn een soort van proteïnen die planten aanmaken, op deze manier kunnen ze zich beschermen tegen roofdieren. Het goede nieuws is dat lectines wel te deactiveren zijn door verhitting. Saponinen zijn stofjes die aan de randen van je darmen vastbinden en dat kan tot een lekkende darm leiden.

Granen

Het is goedkoop om granen te verbouwen en daarnaast is het ook lang houdbaar. Bij het eten van graanproducten krijg je op een makkelijke en goedkope manier suikers en calorieën binnen. Echter zijn er verschillende redenen waarom graan niet wordt gegeten in Paleo voedsel. De lectines uit graan kunnen het darmstelsel van de mens beschadigen. Verder krijg je een insulinepiek na het eten van graan en dit zorgt voor een verstoring in ons hormoonstelsel.

Zuivelproducten (onder voorbehoud)

Zuivelproducten zijn een beetje een discussiepunt bij mensen die zich aan het Paleo dieet wagen. De Paleo puristen gebruiken, door de lactose, totaal geen zuivelproducten en ander mensen maken daar geen probleem van. Het ligt meestal aan de gevoeligheid voor lactose of mensen zuivelproducten links laten liggen of niet. Om te kijken hoe jouw lichaam reageert op zuivelproducten is het handig om in het begin geen zuivelproducten te consumeren. Na een tijdje kan je testen hoe jouw lichaam op zuivelproducten door het eventueel weer te consumeren.

Zout & geraffineerde suiker

Dit zijn producten die door ons bewerkt zijn en daardoor ook niet meer natuurlijk zijn. Het is daarom ook niet aan te raden om zout en geraffineerde suiker te consumeren, als je start met het Paleo dieet.

Verwerkte oliën

In tegenstelling tot natuurlijke oliën bevatten verwerkte oliën geen noodzakelijke stoffen om ons lichaam de brandstof te geven die het nodig heeft. Verwerkte oliën zijn juist schadelijk voor ons lichaam en kan zorgen tot overvloed aan vet in het lichaam. Hierdoor neemt het gewicht toe en kan zelfs leiden tot obesitas.

Alcohol

Bij het drinken van alcohol worden wij niet bepaald gezonder. Daarnaast bevatten alcoholische drankjes ook stoffen die in het Paleo dieet niet voor mogen komen. Echter wordt er wel onderscheid gemaakt tussen verschillende alcoholische drankjes bij mensen die een Paleo dieet volgen. Bier is zeker niet Paleo, omdat het vaak van granen is gemaakt. Wat voor granen geldt dus ook voor bier. Wijn bevat geen gluten, omdat het van glutenvrij fruit is gemaakt. Wijn bevat wel reseratrol, dit is een aangetoonde antioxidant dat beschermt tegen ontstekingen en diabetes. Een glas witte wijn zo heel af en toe is prima of een glas biologische rode wijn. Natuurlijk is teveel alcohol altijd slecht en probeer het ook zoveel mogelijk te vermijden bij het volgen van een Paleo dieet.